Wat is zoekmachineoptimalisatie? De complete gids voor 2023!

Wat is zoekmachineoptimalisatie? De complete gids voor 2023! 

Wat is zoekmachineoptimalisatie? De complete gids voor beginners! 

Wat is zoekmachineoptimalisatie? Als je net begint met het bouwen van een website en je opzoekt op internet, wat er allemaal moet gebeuren. Dan zul je de term SEO vaak voor zien komen. Bijna elke marketing specialist heeft het over SEO, oftewel zoekmachineoptimalisatie. Wat houdt dat precies in? 

Zelf heb ik al een aantal jaren ervaring in SEO, en heb ik geholpen bedrijven hoger in de zoekmachine te scoren. Zowel grote bedrijven als kleine bedrijven behoren tot mijn klantenbestand. Van start-ups met meer dan 40 miljoen in investeringen tot aan kleine blogs over honden. 

In deze gids ga ik je uitleggen wat zoekmachineoptimalisatie is. Welke verschillende vormen er zijn van zoekmachineoptimalisatie en nog veel meer. 

Wat is zoekmachineoptimalisatie?

Wat is SEO?

SEO of zoekmachineoptimalisatie is het het proces van het verbeteren van jouw website om daarmee hoger te scoren in zoekmachines. 

Hoe hoger de pagina’s op jouw website scoren in Google, des te meer bezoekers je op je website kunt verwachten. Als je dan op deze pagina goede content of copy hebt staan, heb je natuurlijk ook meer kans om jouw product te verkopen. 

Het verschil tussen SEO, SEM, & PPC

Veel mensen halen de termen en SEO, en SEM door elkaar. Daarnaast bestaat er natuurlijk ook nog de term PPC. Deze wordt ook door elkaar gehaald met beide termen. 

SEO vs SEM 

SEO staat voor “search engine optimization”, of in het Nederlands “zoekmachineoptimalisatie”. SEM staat voor “search engine marketing” of in het Nederlands “zoekmachinemarketing”. SEM staat voor alle vormen van marketing via de zoekmachine, dit kan dus zowel zoekmachineoptimalisatie als betaald adverteren via een zoekmachine zijn. 

SEO vs PPC 

Nu wordt het nog verwarrender. PPC staat voor “pay per click”. Dit is een vorm van betaalde marketing, waar een bedrijf elke keer moet betalen wanneer er op een advertentie wordt geklikt. 

Een bedrijf biedt op een bepaald zoekwoord, of meerdere zoekwoorden. Hiermee wilt een bedrijf dus in de zoekresultaten komen. Elke keer als er op zo’n zoekwoord of meerdere zoekwoorden wordt geklikt, betaald het bedrijf dus. 

SEM is dus eigenlijk de overkoepelende term voor SEO en PPC. Bij SEO wordt er niet betaald, bij PPC wordt er wel betaald. 

Waarom is SEO belangrijk?

SEO is erg belangrijk voor bedrijven en een van de belangrijkste marketingkanalen. Bijna 53% van al het websiteverkeer komt binnen via SEO. 

Als iemand iets wilt doen, iets wilt kopen of ergens naar toe wilt gaan. Dan begint het proces meestal met een simpele zoekopdracht in Google of andere zoekmachines. 

Er worden per jaar meerdere triljoenen zoekopdrachten gedaan in verschillende zoekmachines. Het maakt niet uit of dit nu Google, Bing, Yahoo of Bol is. Al deze zoekopdrachten hebben te maken met SEO. Het gaat dus niet alleen om Google, al is dit wel het meest gebruikte platform voor zoekopdrachten. 

Verschillende vormen van SEO 

Zoals je al kon verwachten zijn er veel verschillende vormen van SEO. Bij SEO gaat het niet alleen om het schrijven van teksten om hoger te scoren in de zoekmachines. 

On Page SEO: Bij on page SEO gaat het om alles wat op de pagina gebeurd. 

Off Page SEO: Hierbij gaat het over alles wat er gebeurd buiten de website, social media, linkbuilding en meer. Dit zorgt voor meer brand awareness. 

Technische SEO: Dit gaat over alle technische aspecten die bijdragen aan het ranken van een website in de zoekmachines. 

Je hebt zelf altijd volledige controle over wat er gebeurt met de technische SEO, en de on page SEO. 

Dit geldt niet helemaal voor off page SEO. Je hebt geen invloed natuurlijk over wat er allemaal gebeurd op andere websites die naar jouw linken. 

Content optimalisatie 

Bij het schrijven van content voor SEO moet er aan twee dingen gedacht worden. Het moet worden geschreven voor zowel zoekmachines als voor mensen. Vooral dat laatste wordt steeds belangrijker voor zoekmachines. Zeker na de Google helpful content update

Het doel van het schrijven van content moet altijd zijn, om content van hoge kwaliteit te bieden aan lezers. De content moet ook behulpzaam zijn en de vraag van de lezer beantwoorden. 

Hieraan moet je denken bij het schrijven van content voor mensen: 

  • Zorg ervoor dat je over onderwerpen schrijft waar je ervaring of expertise in hebt
  • Maak gebruik van zoekwoorden waar mensen op zouden zoeken
  • De content moet uniek en origineel zijn
  • Maak gebruik van multimedia (afbeeldingen, video’s, gifs)
  • Maak betere content dan jouw competitie
  • Jouw content moet leesbaar zijn

Hieraan moet je denken bij het schrijven van content voor zoekmachines:

Off Page optimalisatie 

Off page optimalisatie is minstens net zo belangrijk als on page optimalisatie. Het enige verschil is dat je er niet zo veel controle over hebt. Dat kan nogal lastig zijn voor sommige mensen. Off page optimalisatie heeft niet altijd even veel te maken met SEO, maar het kan nog steeds invloed hebben op de ranking van jouw website. 

Linkbuilding is de vorm van off page optimalisatie die het meest te maken heeft met SEO. Kort uitgelegd, is linkbuilding het verkrijgen van links van andere websites. Hierdoor verhoogt de autoriteit van jouw website in zoekmachines. Dit helpt met het ranken van jouw website. 

Dit zijn de andere vormen van off page optimalisatie: 

  • Content marketing: Het maken van e-books, video’s en podcasts kunnen helpen met het verbeteren van jouw off page SEO.
  • PR: Het verkrijgen van goede PR voor jouw website kan helpen met het verbeteren van jouw SEO.
  • Social Media: Het kiezen van een gebruikersnaam die overeenkomt met jouw bedrijfs- of merknaam, en het delen van content helpen met SEO.
  • Reputatie Management: Het claimen van jouw bedrijfspagina op websites zoals trustpilot helpt ook jouw SEO. 

Zoals je ziet, hoeft SEO niet altijd te maken te hebben met dingen die je op jouw website doet. Vergis je niet, alles wat jouw merk doet, of wat jij doet voor jouw merk, kan invloed hebben op SEO. Je wilt dat mensen je altijd kunnen vinden, al is het niet altijd op jouw website. 

De verschillende specialiteiten in SEO 

SEO heeft meerdere vormen, zoals eerder beschreven. Daarnaast heeft SEO ook verschillende specialiteiten. 

Lokale SEO 

Lokale SEO is een vorm van zoekmachineoptimalisatie die je doet, als je bijvoorbeeld voor een bakker of kapper werkt. Deze kapper wilt op de eerste plaats ranken in zoekmachines in de plaats en regio.

Enterprise SEO 

Enterprise SEO is een vorm van zoekmachineoptimalisatie die je doet voor een groot bedrijf. Het kan zijn dat deze websites duizend of zelfs meer pagina’s hebben. 

E-commerce SEO 

E-commerce SEO wordt gedaan voor webwinkels en webshops. Vaak wordt deze vorm van SEO gedaan op platformen zoals WooCommerce en Shopify. Het kan ook zo zijn dat dit via een marktplaats is zoals bol.com of amazon.nl. Het gaat hier om het optimaliseren van bijvoorbeeld productbeschrijvingen. 

Nieuws SEO 

Dit is SEO die speciaal wordt gedaan om in de nieuwssectie van zoekmachines te komen. Denk hier bijvoorbeeld aan Google Discover of Google News

Internationale SEO 

Internationale SEO wordt gedaan in meerdere regio’s en talen. Dit is belangrijk als een bedrijf zich wilt uitbreiden. Hier wordt dan ook SEO gedaan voor andere zoekmachines, die populairder zijn in andere landen. Zoekmachines zoals Yandex en Baidu die populair zijn in Turkije en China.

Hoe werkt SEO? 

Zoekmachineoptimalisatie of SEO, werkt door een zoekvraag die wordt ingetypt in Google. Een SEO-specialist of een ondernemer zorgt ervoor dat zijn of haar pagina wordt gevonden door de juiste signalen aan de zoekmachines te geven. Een complex algoritme van de zoekmachine bepaalt uiteindelijk of de content op de pagina, ook wel echt relevant is voor de persoon die de zoekopdracht uitvoert. 

Hoe kan ik SEO leren? 

Je kunt op veel verschillende manieren SEO leren. Ik heb zelf al meer dan 4 jaar ervaring in SEO, maar heb hier geen studie voor afgerond. Het leuke aan SEO is, dat iedereen het kan leren. De basis van SEO kan worden geleerd in boeken, maar daar blijft het ook bij. Een goede SEO-specialist kan je vertellen, dat zoekmachines ontzettend vaak per jaar updates uit brengen. Hierdoor is het bijna onmogelijk om SEO te leren via een boek. Aangezien dat boek dan ook telkens zou moeten worden herschreven worden. 

Je kunt SEO leren door te doen, en op de hoogte te blijven van alle updates omtrent SEO. Dit kan door het volgen van industrieleiders op het gebied van SEO. In Nederland zijn dat mensen zoals: 

  • Joost de Valk

    Joost de Valk is tweet niet in het Nederlands. Dit komt omdat Joost een van de meest bekende persoonlijkheden op het gebied van SEO is. Joost is de oprichter van de meest bekende SEO plugin voor WordPress; Yoast
  • Tonny Loorbach

    Tonny Loorbach is een van de eigenaren en oprichter van de IMU (Internet Marketing Unie). Hij heeft fantastische boeken geschreven over SEO, ook zijn blog op de Internet Marketing Unie, heeft veel informatie over SEO. 
  • Aemilius Dost 

    Dit ben ik. Ik ben de oprichter van het blog schrijfsterk.nl. Ik heb meer dan 4 jaar ervaring in SEO en heb gewerkt met meer dan 40 bedrijven waaronder Questback.com, en NP agency (het marketingbureau van Neil Patel). 

Daarnaast zijn er ook nog veel internationale bekende SEO-specialisten die je kunt volgen om meer te leren over SEO: 

  • Rand Fishkin

    Rand is een auteur, spreker en voormalig CEO van Moz. Een van de grootste software bedrijven als het gaat om SEO. Hij is ook de oprichter van SparkToro.

  • Danny Sullivan 

    Danny Sullivan werkt al meer dan 20 jaar in SEO. Hij is de oprichter van een van de grootste SEO-blogs ter wereld; Search Engine Land. Hij heeft zelf ook een jaarlijkse conferenties genaamd Search Marketing Expo.

  • Brian Dean

    Brian Dean is de oprichter van Backlinko, een website waar SEO-strategieën en backlink building tips worden gegeven. Hij is ook de bedenker van de “Skyscraper Techniek”.

  • Neil Patel

    Neil Patel is de oprichter van meerdere bekende marketingbedrijven. Hij is de oprichter van KISSmetrics, Hello Bar, Ubersuggest en de oprichter van NP Agency. Hij is een van de meest bekende namen in SEO. 
  • Mark Williams-Cook

    Mark is mijn persoonlijke favoriet om te volgen als het gaat om SEO. Hij is de directeur van Candour. Daarnaast is hij ook de oprichter van Also Asked. Dit is een tool die je kunt gebruiken bij het maken van content clusters, of diepgaande zoekwoordonderzoeken. 


Naast het volgen van persoonlijkheden zijn er ook een hoop Nederlandse en Engelse blogs die je kunt volgen als het gaat om SEO. Dit zijn een paar van mijn favoriete blogs als het gaat om SEO: 

Daarnaast kun je natuurlijk ook SEO leren door verschillende cursussen te doen, podcasts te beluisteren en YouTube video’s te bekijken. 

Zo doe je dus SEO 

Nu weet je wat SEO is, welke vormen er zijn van SEO en hoe SEO werkt. Ik wens je veel plezier met het werken aan de SEO voor jouw bedrijf of website. Vergeet niet ook de andere artikelen te bekijken op deze website. Naast dit artikel ‘wat is SEO‘ hebben we ook artikels over copywriting, content writing, schrijftools en werk vinden als content of copywriter

Bernard
Bernard

Ik ben Aemilius Dost. Eigenaar van schrijfsterk.nl. Ik heb meer dan 5 jaar ervaring als freelance SEO specialist, content writer & copywriter. Daarnaast heb ik ook ervaring met andere aspecten binnen digitale marketing. Mijn focus ligt hier vooral op organisch marketing. Zo heb ik miljoenenbedrijven en kleine lokale bedrijven in verschillende industrieën mogen helpen met hun digitale marketing.

Artikelen: 37

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *