Linkbuilding in 2023: de complete gids

Linkbuilding in 2023: Een volledige gids

Linkbuilding in 2023: De complete gids!

Linkbuilding is een cruciaal onderdeel van SEO. Het blijft zich voortdurend ontwikkelen. In deze gids gaan we kijken wat linkbuilding precies is. Daarnaast gaan we ook kijken hoe linkbuilden moet.

Ik heb al een aantal jaren ervaring in SEO. Ook in Linkbuilding. Mijn laatste linkbuilding project was voor Questback.com/nl. Door deze linkbuildingcampagne, is hun verkeer met 1200% omhoog geschoten. Binnen 5 maanden!

Je ziet dus dat een effectieve linkbuilding strategie van groot belang is, ook in 2023. Het helpt je meer verkeer naar je website te krijgen. Daarnaast helpt het ook met het verhogen van je autoriteit.

Er is wel een ding waar je op moet letten. Linkbuilden is niet meer zoals vroeger. Degene met de meeste links, eindigt niet automatisch op de eerste plek in Google.

Er zijn veel belangrijke dingen waar je op moet letten wanneer je doet aan linkbuilden. De backlinks moeten van hoge kwaliteit zijn. Het kan zo zijn dat je anders een Google Penalty krijgt.

Bovendien zullen we ook een aantal andere veelvoorkomende fouten bespreken in deze gids. Zodat jij geen ‘ruzie’ krijgt met Google.

Linkbuilding is niet meer zo makkelijk als vroeger. Door de tips in dit artikel te volgen kun jij hoger scoren in Google door het bouwen van backlinks.

Wat is linkbuilding?

Laten we maar beginnen bij het begin. Wat is linkbuilding precies? Linkbuilding is een belangrijke strategie binnen SEO. Het helpt de autoriteit en de zichtbaarheid van je website te vergroten.

Het doel van linkbuilding is het verkrijgen van backlinks van andere websites. Deze websites moeten relevant en betrouwbaar zijn.

De backlinks fungeren als ‘stemmen’ aan zoekmachines om te laten zien dat jouw website relevant is. Het is dus belangrijk om kwalitatieve backlinks te verkrijgen.

Wat is linkbuilding?

Waarom is linkbuilding belangrijk?

Je hebt in de vorige paragrafen al gelezen wat linkbuilding inhoudt. Wat maakt linkbuilding nou zo belangrijk?

Ten eerste zorgt het voor meer autoriteit. Zoekmachines zien backlinks als signalen. Deze signalen laten zien dat jouw website waardevol is, en kwaliteit bevat.

Dit leidt vaak tot een hogere positie in Google. Hierdoor zorgen links voor meer verkeer. Dit kan op zijn beurt tot meer verkopen leiden.

Het verschil tussen kwalitatieve en kwantitatieve linkbuilding

Niet alle linkbuilding strategieën zijn even goed. Het is namelijk niet zo belangrijk om zo veel mogelijk links te genereren. Kwalitatief hoogstaande backlinks zijn veel belangrijker.

Als je voor de kwantitatieve strategie gaat, dan focus je je vooral op het aantal. Je probeert zoveel mogelijk backlinks te genereren. Dit kan echter vaak leiden tot problemen. Omdat je hierbij de kwaliteit van de links verwaarloosd.

Bij kwalitatieve linkbuilding ga je voor hoogwaardige, betrouwbare en relevante websites. Hierbij ligt de focus vooral op de kwaliteit van de website. Dit zorgt voor een duurzame en effectieve strategie. 1 erg goede backlink staat gelijk aan 100 lagere kwaliteit backlinks.

Hoe vind je kansen voor jouw website?

Vooral als je een gloednieuwe website hebt, kan het lastig zijn om backlinks te krijgen. Je wilt natuurlijk weten hoe je aan backlinks komt. Zodat jij kan werken aan je autoriteit op Google en andere zoekmachines.

Je kunt starten met het zoeken naar relevante websites binnen jouw niche. Dan kun je het linkprofiel van deze websites analyseren. Dit kan helpen met het identificeren van linkpartners. Het helpt ook met het ontwikkelen van jouw outreach strategie.

Daarnaast zijn er ook veel backlink tools- en technieken die je kunnen helpen. Zoals een concurrentieanalyse en een social media monitoring tool. Deze helpen je met het vinden van nieuwe mogelijkheden.

Linkbuilding strategieën

Er zijn veel verschillende strategieën die je kunt uitproberen. Je kunt deze gebruiken om jouw website naar een hoger niveau te tillen. Dit zijn enkele van de meest gebruikte strategieën voor gratis linkbuilding:

  • Gastbloggen
  • Skyscraper techniek
  • Outreach naar websites met “broken links”
  • Links indienen bij directories zoals startpagina.nl

Er zijn veel verschillende manieren om gratis backlinks te krijgen. Ze zijn niet allemaal even goed. Persoonlijk ben ik geen fan van links indienen bij directories. Daarentegen is de Skyscraper techniek een fantastische techniek voor meer backlinks.

Wat zijn de kosten van linkbuilding?

Er zijn natuurlijk meerdere manieren om de kosten te berekenen van linkbuilding. Als je een van de gratis technieken probeert hierboven kost het vooral veel tijd.

Als je wilt betalen voor backlinks zijn er ook meerdere manieren waarop dat dat kan. Een manier is het linkbuilden uitbesteden aan een marketing agency. Vaak kun je bij marketingbureaus linkbuilding pakketten kopen. Je betaalt dan een vast bedrag per maand voor een vast aantal backlinks.

Een andere manier is het kopen van backlinks via een website zoals whitepress.com. Op deze website verkopen webmasters links op hun website. Je kunt hier zoeken op land, regio en niche.

De laatste manier is het inhuren van een freelancer op een platform zoals Upwork of Fiverr. Je kunt mij ook via Upwork inhuren voor jouw backlinks. Wanneer je voor een van deze opties kiest, ga dan niet voor de eerste de beste. Kijk naar de voorgaande resultaten.

Hieronder zie je de groei voor de laatste website waar ik linkbuilding voor heb gedaan:

Statistieken van een linkbuilding campagne

Waar moet je op letten bij backlinks?

Je wilt natuurlijk het liefst zo goedkoop mogelijk. Maar ook bij linkbuilding geldt dan goedkoop niet altijd goed betekent. Zorg er daarom voor dat je op een aantal dingen let.

Koop geen ‘bulk’ links op Fiverr

Op Fiverr zijn er een hoop mensen die heel veel links van directories aan je verkopen. Dit gaat dan meestal om 50 links of meer. Vaak zijn dit geen goede links, en Google zal het dan als spam beschouwen. In het beste scenario blokkeert een Google een aantal van de links. In het slechtste scenario zal Google een penalty geven. Dan ben je uiteindelijk veel meer geld kwijt omdat te herstellen.

Kijk naar de statistieken van de website

Er zijn een aantal belangrijke statistieken waar je op moet letten.

  • Trust flow: Dit bepaalt hoeveel ‘vertrouwen’ een website heeft bij zoekmachines
  • DA: Dit bepaalt de autoriteit van een website, dus ook de autoriteit die de website doorgeeft.
  • PA: Dit is hoe makkelijk een website kan ranken voor een bepaald onderwerp of zoekwoord.
  • Bezoekers: Het aantal bezoekers van een website is belangrijk om na te kijken.
  • Externe backlinks: Hoeveel backlinks linken er naar een website.
  • Spam Score: Wanneer een website heel veel slechte links heeft, krijgt deze een hoge spam score. Net zoals de DA en trust flow, kan de spam score ook worden doorgegeven.

Relevantie van de website

De industrie van de website moet ook relevant zijn. Stel: je hebt een blog over reizen, dan is een link van een erg bekend reisbureau fantastisch. Heb je een blog over relaties? Dan wil je natuurlijk geen links van een blog over autobanden. Al willen sommige mensen je anders doen vermoeden, dit is belangrijker dan de DA van een website.

Anchor tekst

De anchor tekst is de tekst die in een link staat. Je wilt dat deze tekst natuurlijk is. Daarnaast wil je dat deze tekst het zoekwoord bevat waar jij graag mee wilt ranken met je eigen website.

Check voor grijze gebieden

Dit is vooral belangrijk wanneer je een link koopt. Check welke soort merken ook links van deze website hebben gekregen. Zijn dit websites in ‘grijze’ gebieden zoals gokken. Dan is het misschien beter om van deze website geen backlinks te kopen.

Geen PBNs

Een PBN is een private blogging network. Dit is een netwerk met een heleboel websites. Deze websites zijn alleen gemaakt voor het verkopen van backlinks. De websites in deze soort netwerken hebben vaak geen verkeer. Dit is grotendeels gestopt door de Google Penguin Update. Nu detecteert Google dit soort websites, waardoor jouw website vrijwel zeker een penalty krijgt.

Dofollow of nofollow

Dit is vooral belangrijk wanneer je backlinks koopt. Het kopen van een nofollow link is volgens de richtlijnen van Google. Dit is dan een gesponsorde post. Dit is een deel van de interneteconomie volgens Google. Een nofollow link brengt alleen geen waarde mee. Er is alleen een kans dat de mensen die het artikel met de link lezen op jouw website terecht komen.

Een dofollow link brengt wel waarde met zich mee. Het verkopen en kopen van dofollow links is strict tegen de richtlijnen van Google. Aangezien je hiermee de zoekresultaten manipuleert. Toch worden er nog vaak dofollow links verkocht. Deze worden niet gedetecteerd door Google. Dit zijn enkele vormen van het kopen van backlinks.

  • Gesponsorde Posts – Bij dit soort posts betaal je een bepaald tarief aan de webmaster. Vaak wordt er nergens in het artikel vermeld dat de post gesponsord is. Daardoor is het moeilijk voor Google om het te detecteren.
  • Link insertie – Hierbij zoek je naar een artikel of een blog post gerelateerd aan jouw bedrijf. Daarnaast kijk je ook of er een zoekwoord is waar je graag op wilt ranken. Vervolgens contacteer je de webmaster. Je vraagt hem of haar of ze een link naar jouw website willen plaatsen tegen betaling. Je vraagt hier dus eigenlijk of iemand zijn content een beetje kan bewerken.

Zo doe je dat dus; Linkbuilding in 2023

In deze complete gids hebben we de ins en outs van linkbuilding in 2023 besproken. We hebben gekeken naar wat linkbuilding is en waarom het belangrijk is. Daarnaast hebben we ons gericht op de kwaliteit van backlinks. Hoe je relevante websites kunt vinden voor jouw outreach strategie. Ook hebben we verschillende linkbuilding strategieën besproken. De Skyscraper techniek en outreach naar websites met “broken links”. Het is niet meer zo makkelijk als vroeger. Toch kunnen de tips in deze gids je helpen bij het hoger scoren in Google door middel van linkbuilding.

Bernard
Bernard

Ik ben Aemilius Dost. Eigenaar van schrijfsterk.nl. Ik heb meer dan 5 jaar ervaring als freelance SEO specialist, content writer & copywriter. Daarnaast heb ik ook ervaring met andere aspecten binnen digitale marketing. Mijn focus ligt hier vooral op organisch marketing. Zo heb ik miljoenenbedrijven en kleine lokale bedrijven in verschillende industrieën mogen helpen met hun digitale marketing.

Artikelen: 37

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *