7 onmisbare tips voor afbeeldingen en SEO

7 onmisbare tips voor afbeeldingen en SEO

7 onmisbare tips voor afbeeldingen en SEO

Het belang van afbeeldingen en SEO

Afbeeldingen en SEO zijn een belangrijk onderdeel van je website. Ze helpen de boodschap te versterken. Daarnaast helpen ze ook de boodschap te versterken. Afbeeldingen versterken ook jouw merk en de gebruikerservaring. Het optimaliseren van je afbeeldingen is ook cruciaal voor je SEO strategie. Door afbeeldingen te optimaliseren kun je hoger ranken in zoekmachines. Waardoor je meer organisch verkeer aan trekt. In dit artikel deel ik 7 onmisbare tips voor het optimaliseren van je afbeeldingen voor SEO. Ik ga je precies vertellen hoe SEO en afbeeldingen samen gaan.

Het optimaliseren van afbeeldingen is belangrijk voor jouw SEO-strategie. Je kan hiermee je website hoger laten ranken en meer verkeer genereren.

Een goed geoptimaliseerde afbeelding draagt bij aan jouw website snelheid. Dit is belangrijk voor zowel SEO als de gebruikerservaring.

Een relevante bestandsnaam en alt-tekst zorgen ervoor dat afbeeldingen worden geïndexeerd. Dit helpt zoekmachines, waardoor jouw website hoger komt in de rankings. Het belang van het optimaliseren van afbeeldingen mag dus niet worden onderschat.

Het belang van afbeeldingen en SEO

Redenen waarom je afbeeldingen moet optimaliseren voor SEO

Er zijn nog andere redenen waarom afbeeldingen en SEO hand in hand gaan.

Het optimaliseren van afbeeldingen om beter gevonden te worden in zoekresultaten.

Ten tweede, helpt het optimaliseren van afbeeldingen Google. Google kan door goed geoptimaliseerde afbeeldingen, de context van een foto beter begrijpen.

Ten derde helpt het ook met gevonden worden via Google Image Search. Google Image Search kan veel verkeer naar jouw website leiden. Veel mensen gebruiken Google Image Search om dingen op te zoeken.

Ten slotte, helpt het ook met de toegankelijkheid van jouw website. Het helpt mensen die een slechte internetverbinding om de afbeelding te begrijpen. Nog belangrijker, het helpt ook mensen die blind of slechtziend zijn. Zij kunnen door middel van een goede beschrijving de afbeelding begrijpen.

1. Gebruik relevante bestandsnamen voor jouw afbeeldingen

Het gebruik van relevante bestandsnamen is belangrijk voor afbeeldingen en SEO. Normaal gesproken wanneer je een afbeelding downloadt staat er “img_03451” of “download (2)”. Het is belangrijk dat je deze bestandsnaam veranderd op jouw computer of laptop. Hierdoor kun je zoekmachines beter laten begrijpen waar de afbeelding over gaat. Dit helpt niet alleen de SEO, maar ook de gebruikerservaring.

2. Gebruik een relevante alt tekst voor jouw afbeeldingen

Je moet ook een relevante alt-tekst gebruiken voor jouw afbeeldingen. Dit is een korte beschrijving wat er op de afbeeldingen te zien is. Door het toevoegen van een alt-tekst, begrijpt een zoekmachine wat er op de afbeelding te zien is. Daarnaast kun je hierbij ook een zoekwoord toevoegen. Dit helpt dan weer bij de on-page optimalisatie van jouw SEO. Je kunt alt-teksten in jouw CMS toevoegen. Bij mij is dat WordPress. Hieronder laat ik je in een foto zien hoe dat moet in WordPress. Er zijn twee manieren om dit te doen. Een is via de CMS zelf, waardoor je een blok krijgt aan de rechterkant. Hierin vul je dan de alt tekst in. De andere manier is door de HTML-code te veranderen. Dit doe je door jouw CMS op custom HTML te zetten. Je verandert dan de woorden na de “alt=”. De eerste foto hieronder laat zien hoe je de alt tekst in WordPress veranderd.

3. Het comprimeren van afbeeldingen voor SEO

Het comprimeren van afbeeldingen helpt de laadsnelheid van jouw website te verbeteren. Grote afbeeldingsbestanden kunnen jouw website vertragen. Dit beïnvloedt de gebruikerservaring en kan leiden tot een lage SEO ranking. Door afbeeldingen te comprimeren worden ze kleiner gemaakt. Ze verliezen hierbij zo min mogelijk kwaliteit. Hierdoor kunnen ze sneller worden geladen. Zelf gebruik ik tinypng.com om afbeeldingen te comprimeren.

4. Kies de juiste afbeeldingsindeling voor SEO

Het kiezen van de juiste afbeeldingsindeling is ook belangrijk voor SEO. Elk afbeeldingsindeling heeft zijn voor- en nadelen. Dit is afhankelijk van de context en het doel van de afbeelding.

Een JPEG-bestand is beter geschikt voor foto’s. Een PNG-bestand is beter geschikt voor afbeeldingen met tekst. Daarnaast is een PNG ook beter geschikt voor transparante achtergronden.

Het kiezen van de juiste afbeeldingsindeling behoudt de hoge kwaliteit van de afbeeldingen. Het helpt ook met het sneller laden van de afbeeldingen.

5. Het gebruik van responsive afbeeldingen voor SEO

Responsive afbeeldingen zijn essentieel voor de gebruikerservaring op je website. Responsive afbeeldingen passen zich aan de grootte van het scherm van de gebruiker. Dit betekent dat ze er op apparaat goed uitzien. Responsive afbeeldingen helpen met SEO. Dit komt omdat dit ook de laadtijd van jouw website kunnen worden weergegeven. Daarnaast is het voor Google ook erg belangrijk dat jouw website op elk apparaat goed werkt. Vooral het goed werken van afbeeldingen op mobiel is erg belangrijk. Aangezien Google voorrang geeft aan mobiel, voor SEO.

6. Gebruik unieke afbeeldingen voor SEO

Het gebruik van unieke afbeeldingen is een belangrijk aspect van afbeelding en SEO. Zoekmachines geven de voorkeur aan unieke inhoud en dit geldt ook voor afbeeldingen.

Het gebruik van unieke afbeeldingen en SEO draagt bij aan jouw online zichtbaarheid. De afbeeldingen moeten relevant zijn voor jouw website.

Dit betekent dus als je een reisblog hebt, dat het goed is om je eigen foto’s up te loaden. Wanneer je een blog hebt die over marketing gaat, kun je eigen unieke creaties maken met Canva. De afbeeldingen moeten natuurlijk van hoge kwaliteit zijn. Daarnaast moeten ze ook passen bij het ontwerp van de website. Zo gebruik voor elk blog constant dezelfde kleuren die passen bij het logo.

7. Vermijden van dubbele afbeeldingen

Je moet natuurlijk ook dubbele afbeeldingen vermijden op jouw website. Dubbele afbeeldingen vertragen de snelheid van je website. Daarnaast beïnvloeden ze ook de gebruikerservaring op een negatieve manier. Daarom is het belangrijk om dubbele afbeeldingen te vermijden. De afbeeldingen moeten alleen op de juiste pagina’s worden weergegeven.

Bernard
Bernard

Ik ben Aemilius Dost. Eigenaar van schrijfsterk.nl. Ik heb meer dan 5 jaar ervaring als freelance SEO specialist, content writer & copywriter. Daarnaast heb ik ook ervaring met andere aspecten binnen digitale marketing. Mijn focus ligt hier vooral op organisch marketing. Zo heb ik miljoenenbedrijven en kleine lokale bedrijven in verschillende industrieën mogen helpen met hun digitale marketing.

Artikelen: 37

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *