Wat is copywriting? De complete gids!

Wat is copywriting? De complete gids voor beginners in 2023! 

Wat is copywriting? Een volledige gids voor beginners! 

Als je deze tekst bent aan het lezen vraag je jezelf waarschijnlijk af; Wat is copywriting? Geen zorgen in deze complete gids over copywriting vertel ik je precies wat deze vorm van marketing inhoudt. Waarom jij meer moeten weten over copywriting, wat de voordelen van copywriting zijn, en wat een copywriter precies doet. Aangezien ik zelf al jaren werk in digitale marketing als freelancer, kan ik wel het een en ander over dit onderwerp vertellen. Veel leesplezier met deze complete gids over copywriting! 

Wat is copywriting? 

Copywriting is het schrijven van teksten voor marketing doeleinden. Vaak wordt de term copywriting gebruikt voor het schrijven van teksten voor advertenties, landingspagina’s en ander promotioneel materiaal. Copywriting wordt gebruikt om de lezer over te halen bij het kopen van een bepaald product of dienst. 

Copywriting kan het schrijven zijn van advertentieteksten in de krant, maar ook het schrijven van een email marketing campagne behoort tot schrijven van copy. De tekst die je leest wanneer je een van deze advertenties leest wordt aangeduid met het woord “copy”. 

Copywriting en content writing zijn niet hetzelfde. Bij content writing gaat het over het informatie geven aan een klant, of om ze iets nieuws te leren. Copywriting daarentegen wordt gebruikt om een klant over te halen. 

Wat is een copywriter

Een copywriter is iemand die zich bezighoudt met het schrijven van deze soort teksten. Een copywriter is een professional die zich heeft bezig gehouden met het perfectioneren van deze vorm van marketing. 

Copywriters zijn een gewild beroep. Aangezien niet veel mensen precies weten hoe ze nu een goede copy moeten schrijven. Daarnaast worden de beste copywriters ook nog eens erg veel betaald. 

Een goede copywriter kan ervoor zorgen dat jouw product meer verkoopt. De beste copywriters kunnen ervoor zorgen dat de verkopen van een bedrijf binnen een maand met meer dan een 1000 procent omhoog gaan, zoals Clayton Makepeace. 

Wie maakt er gebruik van copywriters? 

Bijna elk bedrijf maakt gebruik van copywriters. Zonder copywriters is het moeilijk voor een bedrijf om uit te breiden of om huidige klanten betrokken te houden. 

Het maakt niet uit of een bedrijf groot of klein is, bijna elk bedrijf gebruikt copywriters voor het schrijven van verschillende soorten teksten. Zolang de tekst maar is bedoeld om een potentiële klant te overtuigen van een product of dienst. 

Zelfs scripts voor video’s en reclames worden vaak geschreven door copywriters. In het bedrijfsleven zijn copywriters echt overal. 

De basis van copywriting 

Net zoals bij content writing is het ook belangrijk bij copywriting dat je weet wie jouw publiek is. Dit helpt je bij het schrijven van effectieve copy. 

Het schrijven van goede copy moet ook worden gedaan door een copywriter die het product kent wat hij of zijn aan het verkopen is. De copywriter moet weten wat het product doet, en hoe een gebruiker er baat aan heeft. 

Er zijn ook wat regels waar je je aan moet houden als copywriter. Zo kan je natuurlijk niet de basisregels van verkopen vergeten. De meeste mensen houden er namelijk niet van dat iets aan hen wordt verkocht. Zorg ervoor dat je inspeelt op de emotie van mensen, niet op iets wat handig voor ze is. Zo zijn er nog veel andere regels waar een copywriter zich mee bezig moet houden.

Er zijn meerdere AI schrijftools die je kunt gebruiken. Deze helpen je dan met het basis van het schrijven van goede copy. Zoals bijvoorbeeld de AIDA-methode of andere copywriting technieken. Deze technieken kunnen je helpen bij het schrijven van effectieve copy die converteert. Uiteindelijk is natuurlijk het doel van copywriting om meer klanten te krijgen.

De verschillende vormen van copywriting 

Copywriting bestaat er in veel verschillende soorten en maten. Welke vormen van copywriting zijn er nu eigenlijk precies? Dit zijn de 11 vormen van copywriting. 

  1. Direct Response 

Direct response copywriting is een vorm van copywriting die ervoor zorgt dat de lezer meteen een reactie uitvoert. 

  1. B2C 

Business to consumer copywriting is een vorm van copywriting. Deze wordt gedaan voor bedrijven die zich focussen op particuliere kopers. 

  1. B2B 

Als er een B2C copywriter is, is er natuurlijk ook een B2B copywriter. Hierin focust de copywriter zich op het verkopen van een bedrijf aan een ander bedrijf. Je kunt hier bijvoorbeeld denken aan een groot software bedrijf dat hun software verkoopt aan een ander bedrijf. 

  1. Social Media Copywriting 

Alle advertenties die je constant voorbij ziet komen op verschillende social media kanalen, worden ook geschreven door copywriters. Net zoals de tekst onder een Instagram post, Facebook post of LinkedIn post. Dit is een van de meest voorkomende vormen van copywriting. 

  1. Advertentie Copywriting 

Al heeft het een grote overlapping met social media copywriting, kan advertentie copywriting ook worden gebruikt voor het schrijven van teksten voor billboards en reclames in een magazine of krant. 

  1. Creatieve Copywriting 

Ooit nagedacht over wie de slogan “just do it” van Nike heeft bedacht? Je raadt het al een copywriter natuurlijk. Het schrijven van slogans van een merk is een vorm van creatieve copywriting

  1. Digitale copywriting 

Bij digitale copywriting wordt gaat het vaak over het schrijven van teksten op verschillende landingspagina’s. Het is hier echt de bedoeling om de lezer tot een bepaalde actie te laten over gaan. 

Voordelen van copywriting 

Je kunt je nu dus wel voorstellen waarom copywriting zo belangrijk is voor een bedrijf. Goede copy kan een bedrijf maken of breken. De beste copywriters zorgen er voor dat de conversie, verkopen, leads stijgen. Je kunt met goede copy ook meer awareness creëren voor jouw bedrijf of merk. Dit helpt dan weer met het bevorderen van SEO.

Wat is copywriting? Nu weet je het! 

Hopelijk heeft deze complete gids je een beter beeld gegeven over wat copywriting precies in houd en waarom het zo belangrijk is. De tips en tricks zijn handig als je zelf wilt beginnen met copywriting. Copywriting bestaat dus in veel verschillende vormen en maten. Deze gids heeft je hopelijk antwoord kunnen geven op wat copywriting is. 

Bernard
Bernard

Ik ben Aemilius Dost. Eigenaar van schrijfsterk.nl. Ik heb meer dan 5 jaar ervaring als freelance SEO specialist, content writer & copywriter. Daarnaast heb ik ook ervaring met andere aspecten binnen digitale marketing. Mijn focus ligt hier vooral op organisch marketing. Zo heb ik miljoenenbedrijven en kleine lokale bedrijven in verschillende industrieën mogen helpen met hun digitale marketing.

Artikelen: 37

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *