Wat is content writing? De complete gids!

Wat is content writing? De complete gids! 

Wat is content writing? De ultieme gids voor beginners!

Heel veel mensen hebben het over content writing, maar wat is content writing nou eigenlijk? Aangezien ik al bijna 6 jaar ervaring heb in het schrijven van teksten, SEO, en copywriting, weet ik wel het een en ander over dit onderwerp.

In deze complete gids ga ik je uit leggen wat content writing precies is. Daarnaast zal ik ook uitleggen waar je over na moet denken bij het schrijven van goede content. De verschillende vormen van content writing zullen ook aan bod komen. Daarnaast ga ik verder in op de voordelen van het schrijven van goede content en nog veel meer! 

P.S. In deze blog gebruik ik de termen “content writing” en “content schrijven” door elkaar. Als je je dus afvraagt wat content schrijven is, dit is exact hetzelfde als content writing. 

Wat is content schrijven? 

Het schrijven van content, is het online zetten van informatie voor digitale marketing doeleinden. Door middel van content kunnen bedrijven meer leads binnen halen, brand awareness creëren of de band met hun publiek of bezoekers, koesteren of versterken. Hiermee kun je jouw klant dus door de sales funnel krijgen. 

Wat doet een content writer? 

Een content writer is een professionele schrijver. Hij of zij schrijft verschillende vormen van content zodat een bedrijf hun product of dienst kan tentoonstellen. Dit kan zijn in de vorm van een persbericht, blog, artikel en nog veel meer verschillende vormen. 

Daarnaast doet een content writer ook nog vaak onderzoek naar industriegerelateerde onderwerpen. Veel content writers hebben dan ook kennis van SEO, waardoor ze een goed zoekwoordonderzoek kunnen doen. Dit kan hen helpen bij het zoeken naar het volgende onderwerp waar ze over willen schrijven.

Een content writer is vaak een creatief persoon die veel verschillende ideeën naar voren brengt om over te schrijven. 

Tot het takenpakket van een content writer behoren ook proeflezen, het herschrijven van teksten en correcties maken aan al bestaande teksten.

Daarnaast doen veel content writers ook onderzoek naar de klanten van een bedrijf of product zodat ze kunnen zien aan welke soort content er behoefte is. 

De basis van content writing 

Om te beginnen met content writing is het belangrijk om de basis te kennen van content writing. Hierdoor wordt het makkelijker om een potentiële klant door de sales funnel heen te leiden. Hier volgen de stappen die je moet volgen om goede content te schrijven. 

Doe onderzoek 

Aangezien een belangrijk deel van het schrijven van content, het onderzoek is, is het belangrijk dat dit op een goede manier gebeurd. 

Je moet zorgen dat je weet voor wie je de content aan het schrijven bent, en waarom je de content schrijft. Als je dit in je achterhoofd houdt, bij het schrijven van content, heb je al een groot deel van je werk goed gedaan. 

Zorg dat je de belangrijke onderdelen van content writing kent 

Wanneer je begint met het schrijven van content, is het belangrijk om de belangrijkste onderdelen te kennen. Zorg ervoor dat je een goede headline schrijft, zodat mensen op jouw content willen klikken. 

Een hook of een haakje is ook erg belangrijk bij het schrijven van goede content. Hiermee zorg je ervoor dat een lezer jouw content ook echt wilt lezen. Dit zijn meestal de eerste twee regels in de content. 

Zorg ervoor dat je duidelijke teksten schrijft. Het kan nooit de bedoeling zijn om jouw publiek te verwarren met honderden verschillende ideeën en concepten. Concentreer je op een onderwerp en schrijf daarover. 

Waarom is content writing belangrijk? 

Ik had het er al heel even over bij een van de vorige paragrafen, content writing is erg belangrijk voor een bedrijf. Het kan namelijk helpen met veel verschillende dingen. 

Autoriteit 

Het is belangrijk voor potentiële klanten om te zien dat je weet waar je het over hebt. Op deze manier gaan ze je zien als een expert in het vak. Hierdoor bouw je meer vertrouwen op met je klant. Daarnaast helpt het worden gezien als een autoriteit in jouw gebied of discipline ook met PR. Het kan zo zijn dat andere websites een linkje naar jouw website plaatsen. Autoriteit is ook een van de ranking factoren van Google. Google gebruikt namelijk het EAT-model. Een model dat is gebaseerd op “expertise”, “authority” & “trustworthiness”.

Hoger ranken in zoekmachines 

Naast het gebruik van het EAT-model, wordt goede content ook vaak gebruikt om hoger te ranken in zoekmachines door middel van zoekwoordonderzoek. Schrijf jij met zoekwoorden in je achterhoofd en vaak over gelijksoortige onderwerpen? Dan wordt het makkelijker voor jou om hoger te ranken in Google en andere zoekmachines. 

Goede content wordt vaker gedeeld

Wie wil er nou niet meer blootstelling aan nieuwe klanten zonder dat er betaald voor hoeft te worden? Door het schrijven van goede content is er een hogere kans dat het wordt gedeeld met andere mensen. Hierdoor krijg je dus gratis blootstelling aan nieuwe potentiële klanten.

Hogere kans op retentie 

Het lijkt misschien zo dat content writing er alleen voor is om nieuwe klanten aan de haak te slaan. Dat is niet zo. Ook je huidige klantenbestand, heeft een hogere kans op retentie bij het schrijven van goede content. Denk hierbij bijvoorbeeld aan een goede mailcampagne bij de lancering van een nieuw product. Of een fantastisch persbericht, waardoor mensen weer terug willen komen bij jou. Content writing is er niet alleen voor potentiële klanten, maar ook voor jouw huidige klanten. 

Welke vormen van content writing zijn er? 

Zoals ik al eerder aangaf, is content writing niet gewoon het neerzetten van een tekst op je webpagina. Er zijn veel verschillende vormen van content writing. Het is dus niet alleen het schrijven van blogs of artikelen. Hier volgen een paar van de meest voorkomende vormen van content writing met een korte uitleg.  

Artikelen 

Een artikel is het schrijven van content en wordt meestal op een website geplaatst. Veel mensen denken dat een artikel en een blog post hetzelfde zijn, dit is niet zo. In een artikel gebruikt men vaak een andere vorm van schrijven. Daarnaast wordt – in tegenstelling tot blogs – bij een artikel niet altijd geschreven met keywords in het achterhoofd. 

Technisch schrijven 

Technisch schrijven is een van de meest opkomende vormen van schrijven. Technisch schrijven is het schrijven door mensen met ervaring of een opleiding in een bepaald gebied. Deze vorm van content writing gebeurt vaak in branches zoals de financiële service of gezondheidszorg. Het is in deze branches belangrijk dat de schrijver weet waar hij of zij het over heeft. Aangezien een fout in de tekst voor grote problemen kan zorgen.  

Blog schrijven 

Ik had het er al even over. Het schrijven van blogs is een van de meest voorkomende vormen van het schrijven van content. Een blog wordt vaak op een persoonlijke manier geschreven. Meestal houdt een schrijver van blogs ook zoekwoorden in zijn of haar achterhoofd bij het schrijven van een blog. 

SEO schrijven 

SEO schrijven kan eigenlijk gebeuren bij allerlei verschillende vormen van content writing. Het hoofddoel van het schrijven van SEO-teksten is op plek 1 in Google of andere zoekmachines te komen. Dit kan dus zijn door middel van productbeschrijvingen, webpagina’s, blogs en nog veel meer te schrijven. 

Persberichten 

Een persbericht is een kort en vaak meeslepend bericht dat door een bedrijf of persoonlijkheid aan de pers wordt verspreid. Dit kan ervoor zorgen dat er meer publicatie voor het bedrijf of persoonlijkheid is. Het schrijven van persberichten is een vorm van content writing. 

Social media posts

Natuurlijk is in deze tijd, waar 13.4 miljoen van de Nederlanders social media gebruikt, het belang van goede teksten op social media zeer belangrijk. Het content schrijven van social media posts, is het schrijven van een post op een social media platform zoals LinkedIn, Twitter, Facebook of Instagram

Handleidingen 

Handleidingen zijn de (hulp) artikelen die je vaak ziet op websites van bedrijven. Ook hierbij het schrijven van goede content zeer belangrijk. Het kan namelijk helpen met de productiviteit van jouw klantenservice medewerkers, en de tevredenheid van jouw klanten. 

E-books

Een e-book is een digitale vorm van een boek. Bij e-book content writing gaat het vaak over een boek die tips en tricks geeft over een bepaald onderwerp. Dit kan dan worden gebruikt als een gratis weggevertje voor potentiële klanten. 

Productbeschrijvingen 

Als je een webwinkel hebt dan is het belangrijk dat de beschrijvingen van je product mensen overhalen om het product te kopen. Productbeschrijvingen zijn de teksten die vaak onder een product op een webwinkel staan. Het is een zeer gewilde vorm van content writing.

Website content  

Het schrijven van website content is het schrijven van de tekst op de verschillende pagina’s. Dit kan een landingspagina zijn, maar ook de missie en de visie van een bedrijf. Het is belangrijk voor een bedrijf omdat dit vaak een van de eerste dingen is die een potentiële klant ziet. 

Nieuwsbrieven  

Ook het schrijven van een nieuwsbrief is een belangrijke vorm van content writing. Nieuwsbrieven zijn e-mails die worden verstuurd naar klanten waarbij de klant op de hoogte wordt gehouden van onderwerpen. Dit kan gaan om een korting die afloopt, een nieuw product dat wordt gelanceerd of een ander onderwerp. 

Copywriting 

Copywriting is het schrijven van content met als doel om iets te verkopen aan iemand. Copywriting kan het schrijven zijn van een verkoopmail of een landingspagina, maar ook een advertentie schrijven behoort tot copywriting. Alhoewel copywriting echt een vak op zich is, heb ik hem toch maar in deze blog gezet. 

AI teksten 

Een van de nieuwste vormen van content writing is het (her)schrijven van AI teksten. Het schrijven van AI teksten is makkelijk en handig. Alleen is het niet altijd even goed. Het is daarom belangrijk dat de tekst wordt herschreven om een menselijke twist aan de tekst te geven. Daarnaast is het ook belangrijk dat teksten door AI worden gecheckt op waarheden. 

De voordelen van content writing

Zoals je al hebt kunnen lezen brengt content writing veel voordelen met zich mee. Wat zijn nu precies alle voordelen van content writing voor merken, bedrijven en persoonlijkheden? Ik zet ze voor je op een rijtje. 

Verbetering van de tone of voice 

Een goede content writer zorgt ervoor dat jouw content altijd in de tone of voice van jouw merk wordt geschreven. Al kan deze tone of voice wel verschillen per platform. Zo heeft technisch schrijven natuurlijk een andere tone of voice als een Instagram caption. Een blog heeft vaak een andere tone of voice dan een LinkedIn bericht. 

Verbetering van de kwaliteit van jouw huidige content 

Goede content writing helpt met het verbeteren van jouw huidige content. Er wordt met meer dingen rekening gehouden, dit kan dan weer helpen met de SEO van jouw website. Daarna kan een goede content writer je ook helpen met het hergebruiken van content. Zo kan je van een podcast, een goed artikel maken. Een LinkedIn post kan worden herschreven tot een Facebook post. 

Je steekt boven je concurrentie uit 

Aangezien content writing een redelijk nieuwe vorm van digitale marketing is, kan het zo zijn dat jouw concurrenten zich hier niet erg mee bezig houden. Door het schrijven van goede content, die behulpzaam en interessant is, kun je meer interesse opwekken bij jouw publiek. 

Meer leads

Het schrijven van goede content kan je helpen met het binnenkrijgen van meerdere nieuwe leads. Jouw content moet de vragen beantwoorden die veel potentiële klanten hebben. Door deze vragen te beantwoorden op een duidelijke manier zijn klanten eerder geneigd om bij jou iets te kopen. 

Tips voor het schrijven van goede content

Nu je weet wat content writing precies is, en wat je allemaal kan bereiken met het schrijven van goede content, is het ook belangrijk dat je weet wat de beste tips en tricks zijn die een content writer gebruikt. Hierdoor wordt het makkelijker om goede content te maken voor jouw website, blog, e-books of iets anders. 

Doe altijd zoekwoordenonderzoek 

Als je bent aan het schrijven met SEO in je achterhoofd, zorg ervoor dat je altijd zoekwoordenonderzoek doet. Zo kun je ervoor zorgen dat je hoog rankt in de zoekmachines. 

Doe niet aan keyword spamming 

Keyword spamming is een vorm van SEO, en wordt gezien als een “black-hat-techniek”. Hierbij wordt een zoekwoord zo veel mogelijk in de content geplaatst. Deze vorm van SEO kan worden bestraft door Google. Je kunt het beste de zoekwoorden in jouw tekst zo natuurlijk mogelijk verwerken. 

Zorg voor een goede call to action

Zorg ervoor dat jouw content een goede call to action heeft. Wanneer je wilt dat de lezer een actie onderneemt. Zorg dat je de lezer een goede reden geeft om op deze call to action in te gaan. 

Schrijf content voor het kanaal

Een goede content writer denkt na over welk kanaal hij of zij voor is aan het schrijven. Zoals ik al eerder aangaf, schrijf je een Twitter draadje, op een hele andere manier dan content voor een ander platform zoals Reddit.

Zorg dat je altijd linkt naar jouw bronnen

Wanneer je een website of iemand citeert van een ander bedrijf of website. Zorg dan dat je altijd een link in jouw tekst naar diegene. Je wilt ook dat anderen naar jou linken wanneer ze jou citeren. Zelfs het internet heeft bepaalde etiketten. 

Zorg dat de lezer iets voelt 

Boos, verdrietig of heel blij. Om een lezer jouw hele tekst te laten lezen, is het belangrijk dat ze iets voelen. Het kan ook een hele uitgebreide uitleg van een bepaald onderwerp zijn. Zolang de lezer maar de behoefte voelt om de tekst te lezen. Want ook de bounce rate van jouw pagina is een belangrijke ranking factor. 

Kort en krachtig 

Zorg ervoor dat de content die je maakt kort en krachtig is. Schrijft teksten met bruikbare tips. Hou de zinnen kort maar krachtig. Vooral bij webteksten is dit belangrijk. Gebruik over het algemeen niet meer dan twintig woorden per zin. Tenzij het echt niet anders kan. 

Gebruik hulpmiddelen 

Het is echt niet erg om software in te schakelen, als je content bent aan het schrijven. Of dit nu gaat om de nieuwste ai tool, een plagiaat checker of een spellingscontrole software. Al deze tools zijn er om het werk voor jou als schrijver makkelijker te maken. 

Verschil tussen copywriting en content writing

In het begin van dit artikel heb ik copywriting een vorm van content writing genoemd. Dit is niet helemaal hetzelfde. Content writing gebeurt vaak in het begin van de sales funnel. Met content writing probeer je de lezer iets te leren. Copywriting daarentegen gebeurt vaak aan het eind van de funnel waar je de lezer probeert over te halen om iets te kopen. De termen worden helaas (te) vaak door elkaar gehaald.

Dat is het belang van goede content writing 

Nu je weet wat content writing is, en waar het voor dient, zul je vast een beter begrijpen waarom het zo belangrijk is. Bedrijven, merken, en persoonlijkheden gebruiken content writing om lezers naar zich toe te trekken, en te informeren. Daarnaast wordt content schrijven ook gebruikt om bestaande klanten te behouden. Het is nooit te laat om te investeren in goede content writing. Na het lezen van deze tekst kun je de vraag “wat is content writing” hopelijk goed beantwoorden. 

Bernard
Bernard

Ik ben Aemilius Dost. Eigenaar van schrijfsterk.nl. Ik heb meer dan 5 jaar ervaring als freelance SEO specialist, content writer & copywriter. Daarnaast heb ik ook ervaring met andere aspecten binnen digitale marketing. Mijn focus ligt hier vooral op organisch marketing. Zo heb ik miljoenenbedrijven en kleine lokale bedrijven in verschillende industrieën mogen helpen met hun digitale marketing.

Artikelen: 37

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *