Hoe schrijf je een nieuwsbrief van hoge kwaliteit in 2023?

Hoe schrijf je een nieuwsbrief van hoge kwaliteit in 2023?

Nieuwsbrieven schrijven van hoge kwaliteit?! Dat doe je zo!

Hoe schrijf je een nieuwsbrief? Als je een eigen bedrijf, of onderneming hebt dan wil je natuurlijk meer klanten. Tenminste, dat is voor veel bedrijven wel het doel. Een manier om meer klanten aan te trekken is door een nieuwsbrief te schrijven. Het is ook belangrijk om je klanten op de hoogte te houden. Dan is er wel nog een vraag; Hoe schrijf je een nieuwsbrief?

Na jarenlange ervaring als copywriter, kan ik hier wel een antwoord op geven. Natuurlijk is alleen een antwoord op de vraag geven, niet genoeg. Daarom heb ik voor jou de ultieme gids gemaakt, over hoe je een nieuwsbrief moet maken. Ik deel hier ook nog een paar andere handige tips. Lees dus snel verder!

Is een nieuwsbrief nog relevant?

Er zijn meerdere redenen waarom nieuwsbrieven nog steeds relevant zijn. Ik heb de belangrijkste voor je op een rijtje gezet. Laten we beginnen met waarom nieuwsbrieven relevant zijn voor jouw huidige klanten.

  • Klantbinding: Met een nieuwsbrief kun jij jouw huidige klanten op de hoogte houden. Je kunt zeggen wat er speelt binnen jouw bedrijf. Daarnaast kun je ook aan huidige klanten laten weten of er nieuwe producten aankomen.
  • Vragen om hun mening: Via een nieuwsbrief kun je huidige klanten vragen om hun mening. Dat kan gaan om een product dat ze hebben gekocht. Daarnaast kun je ze ook vragen om een mening over een bepaald onderwerp. Dit kan je dan weer later gebruiken voor een case study.
  • Interactie: Je kunt via een nieuwsbrief ook andere interactie met de klant hebben. Zo blijft de “brand awareness” hoog. Dit is de herkenning van jouw merk. Hierdoor blijven klanten praten over jouw merk. Een van de meest effectieve vormen van marketing is nog altijd mond-tot-mond reclame.
  • Delen van je eigen mening: Het is natuurlijk ook belangrijk om jouw eigen mening te geven aan klanten. Je kan je mening geven aan klanten over onderwerpen binnen jouw industrie. Dit helpt natuurlijk een band te scheppen met jouw klanten.

Je wilt natuurlijk ook weten waarom nieuwsbrieven relevant zijn voor nieuwe klanten. Hieronder een paar van de belangrijkste redenen.

  • Productlanceringen: Als je een nieuw product gaat lanceren, dan wil je natuurlijk dat dit goed verloopt. Een manier om meer aandacht te trekken naar je product, is door het schrijven van een nieuwsbrief.
  • Autoriteit: Je wilt natuurlijk worden gezien als een autoriteit. Door nieuwsbrieven te schrijven, kun je belangrijke onderwerpen in je industrie aanhalen. Dit helpt dan met het verhogen van jouw autoriteit.

Je kunt dus zien dat het schrijven van een nieuwsbrief, zeker nog relevant is. Sterker nog, nieuwsbrieven schrijven is een van de meest effectieve marketingkanalen.

Is een nieuwsbrief nog relevant?

Wat is het doel van een nieuwsbrief?

Er zijn natuurlijk meerdere doelen voor een nieuwsbrief. Het ligt eraan wat het doel van jouw bedrijf is. Daarnaast ligt het er ook aan, aan welke plek van de funnel, de lezer van jouw nieuwsbrief zich bevindt. Dit zijn de meest voorkomende doelen van een nieuwsbrief.

  • Inschrijven voor een evenement
  • Jouw laatste artikel of blog post lezen
  • Checken van een nieuwe case study op jouw website
  • Deelnemen aan een giveaway
  • Product verkopen

Je moet jouw nieuwsbrief natuurlijk aanpassen op datgene wat je wilt bereiken. Dus als je een nieuwsbrief gaat schrijven, bedenk dan altijd van tevoren wat het doel is. Je kunt dan je schrijfstijl aanpassen op dit doel.

Hoe maak je een goede nieuwsbrief?

Het is ook handig als je weet hoe je een nieuwsbrief moet maken. Gelukkig zijn er veel handige software die je hierbij kunnen helpen. Vooral als je net begint kan email marketing software soms overweldigend zijn. Ik ga zelf daarom het liefste voor MailerLite. Zij hebben een makkelijk te begrijpen interface. Daarnaast hebben ze ook een groot aantal tutorials voor hun product. Er zijn ook nog een aantal andere goede email marketing software die je kunt gebruiken.

Natuurlijk ligt het ook aan jezelf welke email marketing software jij het fijnst vindt. Er bestaan een heleboel, maar de bovengenoemde zijn naar mijn mening de beste. Laat het mij weten in de reacties, als ik een goede software ben vergeten.

Goede nieuwsbrieven schrijven: 5 tips

Je wilt natuurlijk niet zomaar een nieuwsbrief schrijven. Je wilt dat de nieuwsbrief goed is. Daarom heb ik ook 5 tips voor je op een rijtje gezet, zodat je een goede nieuwsbrief kunt schrijven.

Kies één doel bij het schrijven van jouw nieuwsbrief

Je wilt natuurlijk weten hoeveel items je in een nieuwsbrief kunt bespreken. Zoals ik al eerder beschreef, moet jouw nieuwsbrief maar een doel hebben. Je wilt de lezer natuurlijk niet verwarren. Hou het doel dat je hebt gekozen constant in je achterhoofd bij het schrijven van de nieuwsbrief. Er is ook een grote kans dat te veel doelen, de impact van jouw nieuwsbrief verdunt.

Gebruik creatieve content bij het schrijven van je nieuwsbrief

Het is niet de bedoeling dat je een mailtje stuurt met alleen daarin geschreven: Koop dit! Gebruik creatieve copywriting vaardigheden. Zorg dat je jouw lezer iets bijleert, of dat je ze vermaakt. Dan zullen de lezers sneller jouw nieuwsbrief ook de volgende keer openen.

Ben altijd eerlijk wanneer je een nieuwsbrief schrijft

Zorg dat je altijd eerlijk bent wanneer je een nieuwsbrief schrijft. Op die manier bouw je het vertrouwen met jouw klanten op. Er is bijna niets zo belangrijk als een merk, als het vertrouwen tussen hen en de klant.

Geef toegevoegde waarde bij het schrijven van een nieuwsbrief

Je moet toegevoegde waarde geven bij het schrijven van een nieuwsbrief. Zet niet zomaar wat dingen op een mailtje en verstuur het. Denk na over wat je gaat schrijven, en waarom je het gaat schrijven. Op die manier gaan lezers echt naar je nieuwsbrief uitkijken. Zelf heb ik een tijdje bij Vertellis gewerkt. Zij hebben de Vertellis vrijdag vraag. Hierin geeft een van de oprichters zijn mening over iets. Je zult er versteld van staan hoeveel zinvolle gesprekken dit opent met klanten.

Schrijf regelmatig waardevolle content voor je nieuwsbrief

Het mooie aan een nieuwsbrief is dat dit jouw marketingkanaal is. In tegenstelling to elk ander marketingkanaal ben je hier niet afhankelijk van algoritmes. Daarom is het belangrijk om te weten hoe vaak je een nieuwsbrief moet versturen. Volgens Campaign Monitor moet je niet vaker dan twee keer per week een nieuwsbrief versturen. Dit is echter alleen als je ook echt twee keer per week waardevolle content kunt schrijven. Als dat niet lukt, dan kun je het beste iets minder vaak een nieuwsbrief versturen.

Wat moet je absoluut niet vergeten bij het schrijven van een nieuwsbrief?

Er zijn een aantal dingen die je echt niet kunt vergeten wanneer je een nieuwsbrief schrijft. Ik heb ze hier voor je op een rijtje gezet.

  • Een onderwerp regel waar mensen op klikken:
  • Een goede en informatieve preview tekst
  • Waardevolle content
  • Duidelijke call-to-action

Deze dingen zijn allemaal erg belangrijk bij het schrijven van een nieuwsbrief. Heb je zelf nog andere dingen die kunnen helpen. Laat het mij vooral weten in de reacties hieronder. Ik zal de reacties bijhouden, en het blog bijwerken waar nodig.

Hoe lang moet een nieuwsbrief zijn?

Nu je al deze tips hebt gekregen wil je weten hoeveel tijd je kwijt bent aan zo’n nieuwsbrief. Dan heb je natuurlijk de optimale lengte nodig. Ik kan helaas niet een definitief antwoord geven op die vraag. Het ligt er natuurlijk aan welke actie jij verwacht van de lezer. Over het algemeen moet een nieuwsbrief niet langer dan 200 woorden zijn, oftewel 20 regels.

Hoe sluit je een nieuwsbrief af?

Nadat je zo’n nieuwsbrief hebt geschreven wil je hem natuurlijk wel goed afsluiten. Het is belangrijk dat je afsluit met je naam en niet alleen jouw bedrijfsnaam. Daarnaast kun je ook een leuke foto van jezelf toevoegen. Dit zorgt ervoor dat het persoonlijker overkomt. Een aangepaste handtekening werkt vaak ook goed.

Zo doe je dat dus: Een nieuwsbrief schrijven

Nu weet je alles over het schrijven van nieuwsbrieven. Nou, oké, bijna alles dan. Ik heb in deze gids zoveel mogelijk van mijn kennis over het nieuwsbrieven met je gedeeld. Er zullen vast nog een paar dingen zijn die ik ben vergeten. Aarzel niet om dan even een reactie achter te laten. Hopelijk kun je met deze gids jouw beste nieuwsbrief schrijven.

Bernard
Bernard

Ik ben Aemilius Dost. Eigenaar van schrijfsterk.nl. Ik heb meer dan 5 jaar ervaring als freelance SEO specialist, content writer & copywriter. Daarnaast heb ik ook ervaring met andere aspecten binnen digitale marketing. Mijn focus ligt hier vooral op organisch marketing. Zo heb ik miljoenenbedrijven en kleine lokale bedrijven in verschillende industrieën mogen helpen met hun digitale marketing.

Artikelen: 37

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *