Bieden duidelijk gemaakt door een ontwerp van een hamer bij een veiling

De ultieme gids voor bieden op advertenties

Wat wordt bedoeld met bieden in advertenties? 

Als je al een tijdje in marketing werkt, heb je vast wel eens “bieden” gehoord. Maar wat wordt nou eigenlijk met deze marketingterm bedoeld? Bieden is een cruciaal begrip in de online marketingwereld en speelt een grote rol in online advertenties. Bieden is het bieden op advertentieruimtes online met geld. Hierdoor kun je een betere plaatsing van jouw advertentie krijgen, vaak wordt bieden gedaan in PPC marketing door middel van Google Ads en META ads.

Wat is bieden? 

Bij bieden concurreren twee bedrijven op dezelfde advertentieplaatsing, en hetzelfde publiek. De adverteerder biedt hierbij op een zoekwoord. Dit zoekwoord moet op een lijn zitten met het publiek en de niche die de adverteerder wil bereiken. Wanneer een gebruiker het relevante zoekwoord opzoekt of wanneer de gebruiker voldoet aan het profiel, start een veiling. Deze veiling beslist dan welke advertentie er wordt voorgesteld aan de gebruiker. 

Hoe gaat het in zijn werking? 

Normaal gesproken wordt bieden gedaan via een geautomatiseerd veilingsysteem. De adverteerders kunnen hier een maximaal bod invullen wat ze willen betalen voor een klik, impressie of een conversie. Het algoritme overweegt dan een adverteerder aan de hand van verschillende criteria:

  • Hoeveelheid van het bod

  • Kwaliteit van de advertentie

  • Relevantie van de advertentie

Aan de hand van de bovenstaande factoren wordt er uiteindelijk beslist welke advertentie wint. 

Strategieën voor het bieden 

Er zijn verschillende strategieën om een bod uit te brengen zodat het overeenstemt met het doel van de campagne, en het budget. Dit zijn de meest voorkomende biedstrategieën.

  • CPC: CPC staat voor cost per click. De adverteerder betaalt hier telkens als er op de advertentie wordt geklikt. Het doel van dit soort advertenties is meestal om meer verkeer naar een website te halen.

  • CPM: CPM staat voor cost per mille. Hierbij betaalt de adverteerder voor elke duizend impressies. Dit wordt dus vooral gedaan bij videomarketing, bijvoorbeeld op YouTube. Het doel van dit soort campagnes is vaak om brand awareness te verkrijgen.

  • CPA: CPA staat voor cost per acquisition. Hiermee proberen bedrijven aankopen of inschrijvingen te realiseren.

Waar moet je op letten bij bieden?

Bij het bieden moet je natuurlijk op meerdere dingen letten. Je kan niet zomaar een bedrag op jouw advertenties zetten en maar hopen dat het goed gaat. 

Ten eerste is het erg belangrijk dat je van tevoren een budget instelt. Hierdoor weet je zeker dat je niet over het bedrag heen gaat dat je wilt uitgeven.

Ten tweede moet je duidelijke en goede doelstellingen gebruiken voor je campagne. Als je meer acquisities wilt dan moet je voor een CPA campagne gaan. Maar als je wilt dan meer mensen over je merk te weten komen dan is CPM campagne beter. 

Ten derde is het belangrijk dat je goed jouw ideale publiek in kaart brengt. Dit kan je doen door het maken van een buyer persona oftewel je ideale klantprofiel.

Ten slotte is het ook belangrijk om te weten wat jouw concurrenten doen. Dit kan door middel van een concurrentieanalyse.

Dat is bieden 

Nu je weet wat bieden is, kun je dieper in de wereld van PPC campagnes duiken. Misschien kun je binnenkort wel een campagne maken. Zorg er wel voor dat je weet wat belangrijk is in bieden op advertentieplaatsing, zo kun je ervoor zorgen dat je campagne goed verloopt. 

Bernard
Bernard

Ik ben Aemilius Dost. Eigenaar van schrijfsterk.nl. Ik heb meer dan 5 jaar ervaring als freelance SEO specialist, content writer & copywriter. Daarnaast heb ik ook ervaring met andere aspecten binnen digitale marketing. Mijn focus ligt hier vooral op organisch marketing. Zo heb ik miljoenenbedrijven en kleine lokale bedrijven in verschillende industrieën mogen helpen met hun digitale marketing.

Artikelen: 37

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *