B2C marketing uitgebeeld door een bedrijf en een persoon

B2C marketing uitgelegd: Definitie, trends, kanalen en voorbeelden

Wat is B2C marketing? 

B2C marketing staat voor business-to-consumer marketing. Met deze marketing term wordt dus omschreven wanneer door een bedrijf iets aan een particulier wordt verkocht. Bij B2C marketing is het belangrijk om een connectie met de klant te leggen. Daarnaast is het belangrijk dat er iets wordt verkocht dat een klant in zijn of haar dagelijkse leven kan gebruiken. In dit artikel gaan we verder in op deze vorm van marketing. 

B2C Marketing Voorbeelden 

Als je wilt weten wat B2C marketing is, dan kun je dit natuurlijk het beste uitvinden met een paar goede voorbeelden. Daarom een lijst met voorbeelden van bedrijven die aan B2C marketing doen.

  • Schoenenwinkel (zoals Coach, Foot Locker)
  • Kapper (Zoals de kapper om de hoek)
  • Bakker (Waar jij in je weekend je broodjes gaat halen)
  • Fietsenmaker (Waar jij je fiets naar toe brengt, na wéér een te wilde nacht in het centrum)
  • Kledingzaak (Zoals H&M of Zara of als je héél cool bent, Daily Paper)
  • Parfumerie (Zoals Douglas of ICI Paris)
  • Tattooshop (Wanneer je toch uiteindelijk besluit om dat prachtige hertengewei op je onderrug te laten tatoeëren)
  • Tweedehandswinkel (Zoals Used Products, al is het beter om daar niet heen te gaan uit ervaring)
  • Gamewinkel (Zoals Game Mania, als die nog bestaan?)
  • Meubelzaak (Zoals IKEA)
  • Online bedrijven (Zoals Bol.com, Amazon.nl of de favoriet van mijn zus en schoonbroer, drankgigant.nl)
  • Reisagentschappen (Zoals TUI, of D-Reizen)
  • Sommige technologiebedrijven (Zoals AirBnB, of VRBO, alsof iemand die laatste echt kent)
  • En nog veel en veel meer!

Zoals je ziet zijn B2C bedrijven, echt overal om ons heen. Dus de marketing van B2C bedrijven is ook overal om ons heen. 

B2C marketing kanalen

Nu je weet dat B2C bedrijven overal om ons heen zijn, en zo ook hun marketing, wil je natuurlijk weten waar je al deze B2C marketing kunt vinden. Dit zijn een paar van de meest gebruikte digitale marketing kanalen van B2C bedrijven. 

Website content 

Website content wordt zowel door B2B bedrijven als door B2C bedrijven ontzettend veel gebruikt. Zo zijn er grote B2B software bedrijven die fantastische blogs hebben, maar ook genoeg B2C bedrijven die fantastische en leerzame blogs hebben. Zo bouwen ze een echte connectie op met hun publiek. 

Email marketing 

Email marketing is een belangrijk onderdeel van B2C marketing. Denk hier bijvoorbeeld aan nieuwsbrieven, maar ook autoresponders zijn een belangrijk onderdeel van email marketing voor B2C bedrijven. 

Social Media 

Social media is natuurlijk ook een erg belangrijk onderdeel van B2C marketing. De meest gebruikte B2C social media kanalen op het moment zijn natuurlijk TikTok, Instagram en Facebook. Twitter is ook belangrijk voor veel B2C bedrijven, al zal dit vooral voor internationale bedrijven belangrijk zijn. Aangezien in andere landen Twitter populairder is. 

Influencer Marketing 

Influencer marketing is ook belangrijk voor bedrijven. In Nederland kijken veel (vooral) jongeren op naar influencers. Het is dan niet gek, dat veel bedrijven de hulp van influencers inschakelen voor hun B2C marketingcampagnes.

B2C marketing trends en uitdagingen in 2023

Nu je alles weet over de verschillende kanalen die er worden gebruikt voor B2C marketing en voorbeelden is het nu tijd voor de trends en uitdagingen in B2C marketing. 

Er zijn te veel trends 

Net zoals in B2B marketing, zijn er in B2C marketing ook veel te veel trends. Hierdoor hebben marketeers moeite met alle trends bij te houden. Vooral op platformen zoals TikTok is dit lastig aangezien op TikTok ongeveer elke dag een nieuwe trend ontstaat. 

De opkomst van AI 

Ook in B2C marketing is de opkomst van AI voelbaar. Zo worden teksten geschreven met platformen zoals copy.ai en Jasper, en worden er foto’s geplaatst met MidJourney. AI is hier om te blijven en dat weten B2C marketeers ook. 

Te veel data 

Door verschillende software bedrijven is er steeds meer data beschikbaar over klanten. Dat klinkt misschien fijn, en een handige manier om betere beslissingen te maken. Soms kan er ook zoiets als data overload ontstaan. Hierdoor zien marketeers door de bomen het bos niet meer. 

B2C marketing; Zo makkelijk is het niet 

Zoals je ziet zijn er veel verschillende manieren om jouw ideale klant te bereiken door middel van B2C marketing. Er zijn ook genoeg uitdagingen, en soms zelfs iets te veel kanalen. Maak je geen zorgen, als je gewoon begint aan je B2C marketing, en gaandeweg leert zal het vast goedkomen.

Bernard
Bernard

Ik ben Aemilius Dost. Eigenaar van schrijfsterk.nl. Ik heb meer dan 5 jaar ervaring als freelance SEO specialist, content writer & copywriter. Daarnaast heb ik ook ervaring met andere aspecten binnen digitale marketing. Mijn focus ligt hier vooral op organisch marketing. Zo heb ik miljoenenbedrijven en kleine lokale bedrijven in verschillende industrieën mogen helpen met hun digitale marketing.

Artikelen: 37

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *