Een B2B marketing sjabloon

Wat is B2B marketing? 

B2B marketing uitgelegd

B2B marketing is een term die vaak gebruikt wordt. Maar wat betekent deze marketingterm eigenlijk en hoe verschilt B2B marketing van B2C marketing? Zelf heb ik voor veel B2B bedrijven in marketing gewerkt, zoals Geotab, Questback en Wattsense. Er zijn een paar dingen waar je op moet letten als je voor een B2B organisatie werkt in digitale marketing. 

Het verschil tussen B2B en B2C 

B2B staat voor business-to-business. Hier verkoopt een bedrijf dus iets aan een ander bedrijf. Veel software bedrijven zijn B2B bedrijven, zij verkopen hun software aan andere bedrijven.

B2C staat voor business-to-consumer. Hierbij verkoopt een bedrijf iets aan een particulier. Winkels in het winkelcentrum zijn over het algemeen B2C bedrijven. Zij verkopen als bedrijf iets aan jou als particulier. Bijvoorbeeld, de bakker, de kapper en de schoenenwinkel zijn allemaal B2C bedrijven. 

Waar moet je op letten wanneer je B2B marketing doet? 

Zoals ik al zei, zijn er een aantal verschillen wanneer je marketing doet voor een B2B organisatie. Een van de grootste verschillen is natuurlijk het type klant dat je probeert te bereiken. Je probeert niet meer het pijnpunt van een individu te bereiken, maar van een hele organisatie.

Er zijn ook andere grote verschillen bij B2B marketing, je moet een hele andere schrijfstijl gebruiken voor advertenties, posts en andere content. De content moet veel professioneler zijn. Al ligt dit natuurlijk wel nog steeds aan het bedrijf waar voor je werkt. 

Buiten de verschillen die ik al heb genoemd, is er nog een groot verschil bij B2B marketing. Een B2B organisatie gebruikt andere marketingkanalen dan een B2C organisatie. Waar de focus van een B2C organisatie vooral op TikTok, Instagram, en Facebook. Ligt de focus van een B2B bedrijf meer op platformen zoals LinkedIn, Twitter, Podcasts, Video’s en website content zoals blogs. 

Nog een groot verschil is dat er vaak meerdere mensen zijn die een beslissing moeten maken bij een B2B organisatie. Waar bij B2C marketing vaak maar een persoon beslist of een aankoop wordt gedaan, kunnen dit bij B2B marketing veel meer personen zijn.

Stel je voor je verkoopt een SEO-software voor marketingbureaus. Een SEO specialist bij een marketingbureau ziet dit product. Het kan zomaar zijn dat dit eerst naar de Head of SEO gaat, dan naar de CMO, dan naar de CEO, en dan nog naar mensen binnen de organisatie gaat die over aankopen en budgets gaan. Verkoop je een schoen, dan kan iemand meteen op dat moment beslissen of diegene die schoen wilt. 

Ten slotte is het budget vaak een stuk groter. Dit kan fijn zijn als je een all-round content strategist bent. Alhoewel dit ook moeilijkheden met zich mee kan brengen. Een fout in de marketingstrategie, kan veel geld kosten en kan voor sommige bedrijven zelfs funest zijn. Zoals je kunt lezen in dit artikel met de slechtste marketingstrategieën van B2B bedrijven.

B2B marketing trends in 2023

Zoals je kunt lezen is B2B marketing niet altijd even makkelijk. Dit zijn de grootste trends in B2B marketing volgens HubSpot.  

Het verkrijgen van leads en verkeer is de grootste uitdaging 

Met een landschap dat steeds competitiever wordt, is het verkrijgen van leads en meer verkeer een van de grootste uitdagingen voor B2B bedrijven. Er zal dus een hogere focus moeten komen op content, die matcht met de vraag. Een focus op SEO en content writing zal dus belangrijk zijn.

Het bijhouden van marketing trends 

Het bijhouden van marketing trends in 2023, is een van de grootste marketing trends in 2023. Dat klinkt raar, maar het is goed voor te stellen. Marketing en vooral digitale marketing verandert bijna elke dag. Het is dus lastig om alle trends bij te houden, en te anticiperen op deze trends. 

Het gebruik van videocontent 

Zoals ik al aangaf, is het gebruik maken van videocontent erg belangrijk. Zo ook voor B2B marketeers in 2023. Video is een marketingkanaal dat nog niet altijd even veel wordt gebruikt. Dat is jammer, want met video kan veel worden gedaan in marketing. Content die de potentiële klant meeneemt, is daarbij erg belangrijk. 

Daarom moeten bedrijven in B2B marketing investeren 

Zoals je kunt lezen zijn er genoeg redenen om in marketing te investeren voor bedrijven die aan andere bedrijven verkopen. Het is alleen belangrijk dat dit goed gebeurd. Als jij een B2B bedrijf bezit, ga er dan eens goed voor zitten en schrijf je eerste LinkedIn post. Maak het alleen niet te saai, en zorg ervoor dat er een persoonlijke touch aan wordt toegevoegd. Zo zet je jouw bedrijf met B2B marketing echt op de kaart.


Bernard
Bernard

Ik ben Aemilius Dost. Eigenaar van schrijfsterk.nl. Ik heb meer dan 5 jaar ervaring als freelance SEO specialist, content writer & copywriter. Daarnaast heb ik ook ervaring met andere aspecten binnen digitale marketing. Mijn focus ligt hier vooral op organisch marketing. Zo heb ik miljoenenbedrijven en kleine lokale bedrijven in verschillende industrieën mogen helpen met hun digitale marketing.

Artikelen: 37

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *