autoresponders

Wat zijn autoresponders? 

Autoresponders: Uitleg en Definitie

Autoresponders is een term die vaak in marketing wordt gebruikt. Het zijn een of meerdere berichten die automatisch worden verstuurd wanneer een bepaalde actie wordt getriggerd. Autoresponders worden vaak gebruikt door email marketeers, en er zijn meerdere redenen waarom dit soort berichten kunnen worden verstuurd. 

Waarom worden autoresponders gebruikt? 

Autoresponders worden gebruikt om meerdere redenen. Dit zijn een paar van de meest voorkomende redenen voor autoresponders. 

  • Verjaardagen: Veel bedrijven sturen automatische mailtjes naar hun klanten wanneer het hun verjaardag is. Ze sturen dan vaak hun kortingscode voor hun klant als cadeautje.

  • Support tickets: Bedrijven sturen een automatisch mailtje wanneer de klant de klantenservice heeft gemaild. In het automatisch mailtje krijgt de klant dan een ticket toegewezen. Hierdoor weet de klant zeker dat de vraag of opmerking is binnen gekomen.

  • Aankoop: Wanneer een klant een aankoop heeft gedaan sturen veel bedrijven een mailtje. Dit wordt ook wel de bevestigingsmail genoemd, en vaak staat hier ook een link in waar de klant de status van de bestelling kan volgen.

  • Veranderingen van instellingen: Wanneer een klant de betaalmethode of het adres veranderd sturen veel bedrijven een mailtje met de bevestiging van de verandering.

Welke autoresponders worden gebruikt in email marketing? 

Autoresponders zijn niet alleen berichten met bevestigingen. Er zijn ook veel redenen waarom een autoresponder kan worden gebruikt in email marketing. Hiermee kun je meer waarde uit een klant halen. 

Cross Selling of Upselling 

Bij cross selling of upselling laat je een klant weten dat er een ander product goed bij het product past wat ze hebben aangekocht. Hierdoor kan een klant meerdere aankopen in een keer maken. De conversieratio van een upsell is vaak vele malen hoger dan een eerste aankoop omdat de klant al over de psychologische drempel heen is van een aankoop. 

Abonnementsverlenging 

Bedrijven laten weten aan hun klanten dat hun abonnement aan verlenging toe is. Zo hopen ze ervoor te zorgen dat de klant weet dat hij of zij genoeg geld op de bankrekening heeft. Waardoor het abonnement makkelijk kan worden verlengd. Daarnaast is het ook vaak wettelijk verplicht om deze berichten te versturen. 

Inactieve klanten 

Autoresponders worden ook gebruikt om berichten te sturen naar klanten die inactief zijn geweest voor een langere tijd. Dit wordt gedaan om de betrokkenheid van de klant te stimuleren, waardoor ze een betere band krijgen met een merk of bedrijf. 

Abandoned Cart 

Bedrijven sturen automatische berichten naar klanten die een product in hun winkelwagentje hebben achtergelaten, zonder een aankoop te doen. Hiermee proberen ze alsnog de aankoop binnen te halen. Je weet natuurlijk nooit waarom iemand een winkelwagentje heeft achtergelaten. Het kan zijn dat de klant een belangrijke afspraak had, of dat er iemand aan de deur stond, en dat ze daarom geen aankoop hebben gedaan. 

Waarom zijn autoresponders belangrijk? 

Ten eerste helpen autoresponders met de engagement rate van klanten. Daarnaast kunnen sommige automatische berichten ook de klant stimuleren een aankoop te doen, zoals de abandoned cart email. Ten slotte, is het ook erg handig voor aangezien autoresponders een hoop werk uit handen nemen van e-mailmarketing specialisten omdat ze geautomatiseerd zijn.


Bernard
Bernard

Ik ben Aemilius Dost. Eigenaar van schrijfsterk.nl. Ik heb meer dan 5 jaar ervaring als freelance SEO specialist, content writer & copywriter. Daarnaast heb ik ook ervaring met andere aspecten binnen digitale marketing. Mijn focus ligt hier vooral op organisch marketing. Zo heb ik miljoenenbedrijven en kleine lokale bedrijven in verschillende industrieën mogen helpen met hun digitale marketing.

Artikelen: 37

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *