Een trechter met alle stappen van de AIDA-methode

Wat is de AIDA-methode? 

De AIDA-methode uitgelegd

De AIDA-methode is een marketing term die verwijst naar een techniek die vaak wordt gebruikt door copywriters. AIDA is een afkorting voor attention, interest, desire, action. Deze methode wordt door schrijvers gebruikt om advertenties te schrijven. We gaan in dit artikel dieper in op wat elk van deze woorden betekent, en waarom het zo belangrijk is bij het schrijven van advertenties. 

Door wie wordt de AIDA-methode gebruikt? 

De AIDA-methode wordt gebruikt door copywriters. Ze gebruiken dit om een structuur te geven aan advertentiepagina’s, landingspagina’s en andere marketing en promotieteksten. Deze methode moet er voor zorgen dat de lezer bij de hand wordt genomen en uiteindelijk tot een actie over gaat zoals een aankoop, download of een inschrijving. 

AIDA-Methode: Attention 

In het eerste deel van dit 4 stappenplan gaan we naar attention oftewel aandacht. Het is de bedoeling dat het begin van de tekst meteen de aandacht van de lezer grijpt. Hierdoor blijft de lezer de aandacht vasthouden en wil hij of zij graag verder lezen om meer te weten te komen. Volgens statistieken heb je maar 3 seconden om de aandacht van een lezer te grijpen. Het is dus belangrijk dat het eerste deel van jouw copy de lezer uitnodigt om verder te lezen. 

AIDA-Methode: Interest

In het tweede deel van deze methode wil je nog meer interesse van je lezer op wekken. Dit kan door een fantastische introductietekst te schrijven zodat je de interesse van de lezer weet te verkrijgen. Je kunt dit ook doen door iets over jezelf te vertellen, zodat de lezer ziet dat jij een autoriteit op dit gebied bent. Een andere goede manier om de interesse van de lezer op te wekken is om de lezer iets te laten herkennen in zichzelf in de creatieve copy

AIDA-Methode: Desire

De derde stap van het AIDA-model is desire. Desire is het creëren van een behoefte bij je lezer. Hierin ga je langzamerhand naar een aankoop toewerken, of een ander doel. Je kunt natuurlijk ook als doel hebben dat de lezer een brochure download of zich inschrijft bij een nieuwsbrief. Dit kan zijn door een lijst met voordelen te benoemen, een use case te benoemen of een lijst van USP’s te maken.

AIDA-Methode: Action 

De laatste stap is in het AIDA-model is action. Hierin wordt geprobeerd om de lezer over te laten gaan op actie. Dit wordt vaak gedaan door een call to action. Het laatste deel kan ook samen gaan met andere marketingtechnieken zoals FOMO, Herd Behaviour of Social Proof. Deze marketingtechnieken worden gebruikt om de lezer op psychologische vlakken te raken. Waardoor de lezer sneller over gaat op een aankoop, download of inschrijving. 

Waarom gebruiken copywriters AIDA? 

AIDA wordt al erg lang door copywriters gebruikt. Dit is omdat deze techniek van schrijven werkt. Daarnaast is het ook handig om richtlijnen te hebben als je een tekst schrijft. Dit maakt het makkelijker om de copy te schrijven. De AIDA-methode wordt daarom door veel copywriters gebruikt.

Bernard
Bernard

Ik ben Aemilius Dost. Eigenaar van schrijfsterk.nl. Ik heb meer dan 5 jaar ervaring als freelance SEO specialist, content writer & copywriter. Daarnaast heb ik ook ervaring met andere aspecten binnen digitale marketing. Mijn focus ligt hier vooral op organisch marketing. Zo heb ik miljoenenbedrijven en kleine lokale bedrijven in verschillende industrieën mogen helpen met hun digitale marketing.

Artikelen: 37

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *