Above the fold in marketing duidelijk gemaakt door pijlen die naar de bovenkant van een webpagina wijzen

Wat is above the fold in marketing

Above the fold in marketing: Definitie en Uitleg

Above the fold is een van die Engelse online marketing termen die is overgewaaid naar de Nederlandse online marketing wereld. Above the fold is de bovenste helft van een pagina die een gebruiker ziet wanneer ze de pagina open maken. Het is van cruciaal belang dat dit er goed uit ziet. Wanneer dit er niet goed uitziet kan het zo zijn dat een gebruiker niet langer op de pagina wilt blijven, hierdoor kan de bounce rate verhogen. 

Geschiedenis van de term above the fold

De term above the fold, werd eerst door journalisten gebruikt. Wanneer een krant door midden was gevouwen, kon men maar een deel van de krant zien, dit was het bovenste gedeelte. Tegenwoordig is het natuurlijk is het vooral belangrijk in marketing en webdesign en is de term above the fold een belangrijk begrip geworden in digitale marketing.

Waarom is ‘above the fold’ belangrijk? 

Als je een webpagina bent aan het maken dan wil je er natuurlijk voor zorgen dat mensen niet meteen weer weggaan van deze pagina. Je wilt de “time on page” als het ware verhogen. Omdat een gebruiker dan goed door een webpagina heen kan zoeken naar wat hij wil. Wanneer de tekst of het ontwerp above the fold niet goed is, zal een gebruiker natuurlijk sneller een pagina verlaten.

Bernard
Bernard

Ik ben Aemilius Dost. Eigenaar van schrijfsterk.nl. Ik heb meer dan 5 jaar ervaring als freelance SEO specialist, content writer & copywriter. Daarnaast heb ik ook ervaring met andere aspecten binnen digitale marketing. Mijn focus ligt hier vooral op organisch marketing. Zo heb ik miljoenenbedrijven en kleine lokale bedrijven in verschillende industrieën mogen helpen met hun digitale marketing.

Artikelen: 37

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *